header image
‘EEN KLACHT IS EEN KANS, HET BEGIN VAN EEN OPLOSSING.’
DONDERDAG 1 JUNI 2017 - THEATER DILIGENTIA, DEN HAAG

Er zijn vier workshops van elk 45 minuten.

U kunt zich inschrijven voor twee workshops naar keuze.


Workshop A
‘Bemiddeling en zitting, in de praktijk bij Kifid.’
Mariëtte Beunders en Ger van de Watering, secretarissen Geschillencommissie Kifid
U zult zelf ervaren hoe het er in de praktijk van bemiddelen en geschillen beslechten aan toe gaat. Klachtenbehandeling bij Kifid, wat doet dat met de consument en met de financiële dienstverlener? Is er ruimte om te bemiddelen? Hoe kun je de consument bijstaan in de klachtbehandeling? Wat mogen partijen van Kifid wel en niet verwachten?
Workshop B
’Procedurele rechtvaardigheid: het kan, het mag en het werkt!’
André Verburg, seniorrechter in rechtbank Midden-Nederland, en Hilke Grootelaar, promovenda Montaigne Centre for Judicial Administration and Conflict Resolution Utrecht University
Wat is procedurele rechtvaardigheid? De steekwoorden van deze workshop zijn: gezag, vertrouwen en inclusiviteit. Waarom is procedurele rechtvaardigheid een wenselijke insteek? Welke zijn de voordelen voor beide partijen in een geschil? Als ervaringsdeskundige geeft André Verburg tips hoe je deze zelf in de praktijk kunt toepassen. Samen met Hilke Grootelaar verricht hij onderzoek naar procedurele rechtvaardigheid.
Workshop C
‘Klachtenoplossing: meer praten, minder schrijven.’
Chuchi Galindo del Campo, hoofd Klant & Service UWV Midden
Wat is de visie en missie van UWV op klachtenbehandeling? Hoe verdienen we het vertrouwen van de klant? Aan klant centraal hebben wij inhoud gegeven. Hoe belangrijk is een warme brief? Niet vergeten: attente nazorg. Hoe ga je om met lastige klanten? UWV investeert in de kwaliteit van het proces; in houding en gedrag van medewerkers. Zeker, we hebben veel bereikt, maar er is wel nog wat te doen.
Workshop D
‘Wilt u nog schikken? Dan schorsen we even.’
Rick Verschoof, senior rechter in rechtbank Midden-Nederland tevens hoogleraar
rechtspraak Universiteit Utrecht en lid Geschillencommissie
Er ligt een klacht met een heel dossier bij Kifid. Dan komt de zitting. Kunnen consument en dienstverlener hun probleem daar nog oplossen? Dan moeten ze wel in beweging komen. Kifid kan een zetje geven. Wat werkt? Hoe moet het niet? Rick Verschoof vroeg het partijen na afloop van 100 zittingen bij de gewone civiele rechter. Hij geeft u een inkijkje in de voorlopige resultaten van zijn veldonderzoek.